Test

Poniżej znajdziesz test, który pomoże Ci stwierdzić, czy jesteś SP – Sensitive Person. Wykonaj go uważnie, a następnie zapoznaj się z zawartymi, poniżej testu, wiadomościami na ten temat. 

Odpowiadaj tak, jak czujesz. Kliknij „Tak”, jeśli stwierdzenie choćby w części się do Ciebie odnosi. Kliknij „Nie”, jeśli nie odnosi się do Ciebie wcale lub nie bardzo.

1. Wydaje mi się, że docierają do mnie różne subtelne szczegóły otoczenia.

TAK / NIE

2. Podlegam wpływowi nastrojów innych ludzi.

TAK / NIE

3. Mam skłonność do dużej wrażliwości na ból.

TAK / NIE

4. Jestem bardzo czuła na działanie kofeiny.

TAK / NIE

5. W dni, kiedy dużo się dzieje, miewam potrzebę znalezienia chwili dla siebie, chowając się do łóżka, zaciemnionego pokoju czy gdziekolwiek indziej, gdzie mogę zaznać trochę spokoju i uciec od bodźców.

TAK / NIE

6. Łatwo przytłaczają mnie takie bodźce jak ostre światło, silne zapachy, szorstkie tkaniny czy syreny przejeżdżających karetek.

TAK / NIE

7. Mam bogate, skomplikowane (złożone) życie wewnętrzne.

TAK / NIE

8. Głośne dźwięki sprawiają mi dyskomfort.

TAK / NIE

9. Do głębi porusza mnie sztuka i muzyka.

TAK / NIE

10. Jestem sumienna.

TAK / NIE

11. Łatwo mnie przestraszyć.

TAK / NIE

12. Czuję się roztrzęsiona, gdy mam dużo do zrobienia w krótkim czasie.

TAK / NIE

13. Gdy ludzie nie czują się komfortowo w miejscu, w którym przebywają, zwykle wiem, jak temu zaradzić (przez zmianę oświetlenia, przestawienie foteli itp.).

TAK / NIE

14. Bardzo dbam o to, by unikać pomyłek czy zapominania o czymś.

TAK / NIE

15. Unikam filmów czy programów telewizyjnych pokazujących sceny przemocy.

TAK / NIE

16. Odczuwam nieprzyjemne pobudzenie, gdy wokół mnie dużo się dzieje.

TAK / NIE

17. Głód wywołuje u mnie silną reakcję, tak, że tracę koncentrację czy pogarsza mi się nastrój.

TAK / NIE

18. Zmiany w moim życiu wytrącają mnie z równowagi

TAK / NIE

19. Zauważam i cenię sobie delikatne czy wysublimowane zapachy, smaki, dźwięki, dzieła sztuki.

TAK / NIE

20. Ważnym priorytetem jest dla mnie takie ułożenie sobie życia, by unikać sytuacji denerwujących i rozstrajających.

TAK / NIE

21. Kiedy podczas wykonywania zadania muszę z kimś rywalizować, lub jestem obserwowana, bardzo się denerwuję i radzę sobie o wiele gorzej niż normalnie

TAK / NIE

22. Mam wrażenie, że w dzieciństwie rodzice lub nauczyciele postrzegali mnie jako wrażliwą czy nieśmiałą

TAK / NIE

Test zaczerpnięty z badań Elaine N. Aron, autorki książki: „Wysoko wrażliwi – jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza”.

Udziel odpowiedzi na wszystkie pytania

wyniki testu:

Nie mniej, jeśli zmagasz się ze stresem, trudnymi emocjami czy spadkami nastroju i szukasz przyczyn takiego stanu rzeczy – napisz do mnie, być może będę mogła pomóc Ci w diagnostyce.

wyniki testu:

PAMIĘTAJ: Wysoka wrażliwość to nie zaburzenie. To wypieranie tej cechy, narażanie się na nadmierny stres i odcinanie się od swojej prawdziwej tożsamości (co nie pozwala na jej optymalny rozwój) może obniżać naszą odporność psychiczną i prowadzić do problemów w postaci zaburzeń.

Zgodnie z badaniami naukowymi, wysoka wrażliwość stanowi kategorię, nie wymiar. A więc albo jest się osobą wysoko wrażliwą albo nie. Nie ma opcji bycia osobą „bardziej – mniej” wysoko wrażliwą. Jeśli zatem w powyższym teście na zdecydowaną większość pytań odpowiedziałaś twierdząco, pora uznać swoją prawdziwą (na dodatek uwarunkowaną głównie genetycznie) naturę, i skupić się na jej rozwijaniu, by, jako wrażliwa osoba, móc rozkwitnąć w pełni.

Dodatkowo, by upewnić się w ewentualnej pozytywnej diagnozie rozważ, czy bliskie są Ci kluczowe aspekty zachowania osoby wysoko wrażliwej:

Głębia przetwarzania

Przed przystąpieniem do działania obserwujesz i zastanawiasz się. Głębiej niż inni przetwarzasz wszystko, niezależnie od tego, czy zdajesz sobie z tego sprawę, czy nie. Dłużej podejmujesz decyzje, dłużej zastanawiasz się nad odpowiedzią. Nie dlatego, że jej nie znasz. Po prostu potrzebujesz rozważyć wszystkie „za i przeciw” i wszystkie „to zależy”.

01

Przestymulowanie

Często zdarza Ci się doznawać przesytu bodźcami. Ponieważ wszystkiemu poświęcasz więcej uwagi, dostrzegasz każdy najdrobniejszy szczegół sytuacji, w jakiej się znajdujesz, szybciej zaczynasz odczuwać zmęczenie.

02

01

02

Emocjonalna reaktywność

Kładziesz silny akcent na reakcje emocjonalne i silną więź empatyczną, co, między innymi, wzmaga Twoją spostrzegawczość. Obserwując innych, nie tylko domyślasz się, jak ktoś się czuje, ale w pewnym stopniu sama odczuwasz to, co on.

03

Wyczulenie na subtelności

Wyczuwasz niuanse w otaczającym świecie. Widzisz drobiazgi, wyłapujesz różne zależności, każdy szczegół i minimalną zmianę w nastrojach, wystrojach i całym otaczającym Cię świecie.

04

03

04

Jak Ci poszło? Czy Należysz do grona SP – osób WYSOKO WRAŻLIWYCH?

Jeśli tak, koniecznie zapisz się na mój Newsletter „The third SPace – przestrzeń Twojego rozwoju”, by dołączyć do społeczności kobiet akceptujących i rozwijających swoją wrażliwość.

Dzięki temu odnajdziesz w życiu upragnione 3SP: SPokój, SPójność i SPełnienie. To poprzez rozwijanie tych trzech aspektów życia pozwolisz swojej wrażliwości rozkwitnąć, odbudujesz odporność psychiczną, odczujesz, że wrażliwość może być niezwykłą siłą, a nie słabością.

Zapis na newsletter

Na start otrzymasz ebook: „Tonąc w emocjach – nauka pływania” by rozwinąć aspekt empatii i emocjonalnej reaktywności, lepiej zrozumieć siebie oraz nauczyć się optymalnie funkcjonować w dzisiejszym, niezbyt wrażliwym, świecie.

A jeśli chcesz poczytać więcej o poszczególnych kategoriach w ramach „3 SP dla SP” (SPokój, SPójność, SPełnienie dla Sensitive Person), zajrzyj na BLOG.